Wikia

Molenberg

CKG (Centrum voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning) Molenberg is een centrum voor opvang en onderwijs van kinderen van nul tot twaalf jaar. Het bevindt zich aan de Daalbroekstraat in Rekem.

GeschiedenisEdit

CKG Molenberg werd opgericht in 1946 als een kolonie voor verzwakte kinderen. In 1978 gaf de vzw Kind en Gezin de kolonies een andere naam: kinderopvangcentra, waarbij een pedagogische en sociale benadering ten aanzien van het kind vooropgesteld werden. In 1996 volgde een uitbreiding in Beringen en in 2005 in Maasmechelen.

Beschijving gebouwEdit

Het complex bestaat uit verschillende gebouwen uit de jaren vijftig rond een grasveld. Het lange, min of meer rechthoekige, bakstenen hoofdgebouw met een verhoogde begane grond bestaat uit een ongelijk aantal bouwlagen onder een complexe leien bedaking met dakvensters en dakkapellen. De sokkel bestaat uit breuksteen, de bovenste bouwlagen zijn witgeschilderde. Getoogde muuropeningen op de begane grond en rechthoekige bovenvensters. De ramen bestaan uit smalle ijzeren profielen met een kleine onderverdeling.

De woning dateert uit dezelfde periode en is opgebouwd uit een combinatie van een lijst- en puntgevel uit baksteen onder een leien bedaking met klimmende dakkapellen. De puntgevel is witgeschilderd, er is een ronde erker aan de zuidzijde en er zijn voornamelijk rechthoekige muuropeningen met uitzondering van twee oculi.

De verschillende paviljoenen hebben een zeer eenvoudige architectuur van slechts één bouwlaag.

Around Wikia's network

Random Wiki