Wikia

Neerharen - Sint-Lambertuskerk.jpg

De Sint-Lambertuskerk in Neerharen is een neo-romaanse kerk uit 1875-1880.

BeschrijvingEdit

Oude kerkEdit

De kerk werd in 1875 gebouwd naar een ontwerp van Herman Jaminé ter vervanging van een oudere kerk op dezelfde locatie. De oude kerk was een zaalkerk met vier traveeën en een voorstaande toren uit mergelsteen. De kern was uit breuksteen en en kiezelsteen in onregelmatig verband. In 1760 werd het schip verhoogd en een nieuw koor gebouwd dat in 1837 verlengd werd. De oude kerk werd in in 1875 afgebroken.

Huidige kerkEdit

De huidige kerk omvat een driebeukig middenschip van twee traveeën onder een zadeldak en zijbeuken onder lessenaarsdaken, waarin rondboogvensters en een westpartij bestaande uit een vierkante toren met links en rechts een kapel onder een lessenaarsdak, alsmede een halfronde traptoren, een koor van één travee met halfronde sluiting, geflankeerd door sacristieën onder een zadeldak. Het gebouw bestaat uit baksteen met natuurstenen afwerking. De toren van vier geledingen onder een ingesnoerde naaldspits omvat haaks op elkaar gestelde steunberen, een neoromaans rondboogportaal waarboven een even breed rondboogvenster, een uurwerk in de derde geleding en twee rondboogvormige galmgaten en elke gevel is bekroond door een puntgevelvormige verhoging. Het interieur is bepleisterd, op enkele resten van de vroegere beschildering na. Het oorpsronkelijk neoromaanse meubilair is nog grotendeels aanwezig. Blikvanger is het beschermde gepolychromeerde Antwerpse retabel (ca. 1525-1530) met de passie van Christus en de Boom van Jesse. Het kunstwerk werd in 1991 gerestaureerd.

Around Wikia's network

Random Wiki