Wikia

Veldwezelt - Sint-Lambertuskerk.jpg

De Sint-Lambertuskerk is een kerk in Veldwezelt.

Omdat de bestaande kerk, die dienst deed van 1777 tot 1935, werd onder impuls van pastoor Johannes-Henricus Wolters een nieuwe kerk gebouwd. Dit werk werd voortgezet door zijn opvolger pastoor Pieter Paul Rubens. De inwijding gebeurde op 22 mei 1937 door Monseigneur Kerkhofs (bisschop van Luik), tien jaar na de eerste steenlegging.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte de kerk zwaar beschadigd. Na de oorlog werd de kerk hersteld.

BeschrijvingEdit

De Sint-Lambertuskerk is een Neoromaanse kruisbasiliek uit breuksteen met afwerking van hardsteen met een driebeukig schip van vijf traveeën men een transept met zijbeuken in de vierde travee. Aan iedere zijde van het schip bevindt zich in de eerste travee een halfronde kapel. De kerk omvat verder een absidiaal koor met kooromgang en sacristiën aan weerszijden tussen schip en transept.

De voorstaande vierkante toren met een ingesnoerde leien naaldspits bestaat uit vier geledingen, op elke zijde bekroond met een puntgevel wordt geflankeerd door portalen aan beide zijden en een halfronde traptoren aan de rechterzijde.

Around Wikia's network

Random Wiki