Wikia

Gellik - Sint-Laurentiuskerk
De Sint-Laurentiuskerk is een kerk in Gellik.

Oude kerkEdit

Een eerdere kerk op dezelfde locatie werd gebouwd in dertiende of veertiende eeuw en gerestaureerd in 1456. Het bakstenen schip van twee traveeën en het koor hiervan werden gebouwd nadat het oude schip in 1791 instortte. Rondom de kerk bevond zich destijds het kerkhof, dewelke in 1868 van een ommuring werd voorzien. Thans ligt het kerkhof buiten de dorpskern.

Nieuwe kerkEdit

De huidige kerk werd gebouwd in 1913-1915 in opdracht van H. Martens en V. Lenertz. Het bakstenen gebouwd op een breukstenen plint omvatte een driebeukig schip van vier traveeën met een tegen de westgevel aangebouwde toren met een doopkapel op de begane grond en een ronde traptoren, een transept van één travee, een door zijkoren geflankeerd koor en een sacristie in een vrijstaand gebouw.

De toren bestaat uit vier geledingen (waarvan de onderste twee vierkant en de bovenste twee polygonaal) onder een naaldspits.

De marmeren hoofd- en zijaltaren dateren van 1914, de eiken communiebank uit de negentiende eeuw, de eiken preekstoel uit 1682, de biechtstoel en het orgel uit de negentiende eeuw.

Around Wikia's network

Random Wiki