Wikia

Het Sint-Barbaraziekenhuis in Lanaken werd gebouwd in de late jaren vijftig (eerste steenlegging: 7 juni 1957) voor de behandeling van mijnwerkers met aandoeningen aan de luchtwegen. Het ontwerp is van Isia Isgour met medewerking van Francis Bogaert.

Het oorspronkelijke ontwerp behelsde een capaciteit van 70 bedden, uitbreidbaar tot 140. Tegenwoordig is het ziekenhuis onderdeel van de Ziekenhuisgroep Oost-Limburg en de capaciteit is door verschillende uitbreidings- en verbouwingswerken. Het complex omvat tegenwoordig ook een opvangcentrum voor hulpbehoevende bejaarden, Woonzorgcentrum Bessemerberg.

BeschrijvingEdit

De centrale vleugel omvat de ziekenafdeling. Ten zuidoosten hiervan en aansluitend bevindt zich de eetzaal, ten noordoosten en verbonden door een glazen passerelle bevindt zich de administratieve vleugel. Ten westen en aansluitend bevindt zich het voormalige klooster en de kapel. Los van dit geheel bevindt zich ten oosten een conciërgewoning.

De constructie bestaat uit een skelet van gewapend beton met een geglazuurde bakstenen opvulling. De gevels zijn partieel bekleed met houten en panelen, de overige delen zijn bezet met ijzerzandsteen. Buiten zijn de trappen vervaardigd van natuursteen, binnen van marmer. De rechthoekige administratievleugel omvat vier bouwlagen onder een plat dak. De, zuidelijk georiënteerde, rechthoekige hospitalisatievleugel van drie bouwlagen onder een plat dak. De rechthoekige eetzaal ten zuidoosten is een gebouw uit één bouwlaag onder een plat dak. Tegen de noordzijde van de hospitalisatievleugel werd in 2006 een nieuwe vleugel van één bouwlaag gebouwd en tegen de achterzijde van deze vleugel een nieuwe hospitalisatievleugel.

Het klooster met kapel ten oosten bevond zich in een rechthoekig gebouw van twee boulagen onder een plat dak. Thans is het gebouw in gebruik als revalidatiecentrum. De conciëregwoning met zicht op de dienstingangen is een gebouw uit één bouwlaag onder een plat dak. Door het glooiende landschap bestaat het gebouw aan de zuidzijde uit twee bouwlagen.

Around Wikia's network

Random Wiki